reklama

VW Golf GTI „Performance“ – Deň zúčtovania

Po dlhom čase som oprášil prstoklad a som odhodlaný naťukať niekoľko riadkov. Nebude to však o legendárnom filme so svalnatým „Arniem", ale o legende na štyroch kolesách a zakladateľovi Hot Hatch. Papierovo nie tak svalnatej, ale určite odhodlanej rozdať si to s konkurenciu - VW Golf GTI „Performance" DSG.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Interiér nesie typické znaky pre model GTI
Interiér nesie typické znaky pre model GTI (zdroj: Majo Bielený)

Chýbal v podstate už len on. Osobne by som rád ešte opáčil dosluhujúcu Mazdu 3 MPS, ale do porovnania TOP zástupcov Hot Hatch chýbalo v podstate len GTI. Postupne mi rukami prešli Opel Astra OPC, Renault Megane RS250/265 Cup a Ford Focus ST. Krátkemu porovnaniu sa na konci samozrejme zámerne nevyhnem, avšak hviezdou nasledujúcich riadkov bude GTI. Či zaslúžene nechám na vás.

Prvý dojem robí veľa. O to zvlášť, pokiaľ sa jedná o model, ktorý by mal zaujať. Prechádzajúc po parkovisku pred importérom VW triedim očami tuctovky od zaujímavejších modelov. To najzaujímavejšie bolo odstavené úplne na konci a nemôže sa stať, že ho prehliadnete. To pri VW doteraz pravidlom naozaj nebolo. Biela perleť, čierno-chrómové kolesá, červené brzdiče s logom GTI a čierna panoramatická strecha sú prvé veci, ktoré človeku v okamžiku padnú do oka. Ďalej detaily ako logo na blatníkoch, červená linka tiahnuca sa od jedného svetlometu k druhému a logo na maske robí viac, ako by si niekto mohol predstaviť. Vzadu dve decentné koncovky výfuku a opäť logo na piatych dverách dávajú aj za mnou idúcim vedieť, že to nebude len tak obyčajný Golf. Letmý pohľad do interiéru dáva prostredníctvom retro károvaných športových sedačiek jasne najavo svoj odkaz. Po nasadnutí doslova udrie do očí veľký 8" displej navigácie Discover Pro a naozaj tvarovo aj vzhľadovo podarený multifunkčný volant. Statický dojem je pozitívny, tak stláčam tlačidlo, zobúdzam motor a vyrážam. Keďže je motor zohriaty, piatková premávka ešte nenabrala tradičné grády a ja som sa musel vrátiť rýchlo do práce, tak neodolám pokušeniu a radím „S". Skúšobne stlačím plyn na podlahu a po bleskovom preradení prichádza za mohutného sprievodu zvuku sania okamžité zrýchlenie s nasledovným preradením spojeným s prdnutím do výfuku. Razom sa ocitám ďaleko za rýchlostným limitom v meste. Následné dupnutie na brzdy ma len utvrdzuje v tom, že to bude zaujímavý víkend. Aký je teda prvý dojem? Neveril som tomu čo sa to vlastne deje, VW a zážitok z jazdy? Prvý dojem bol silný a očakávania na sobotu o to väčšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trasa naplánovaná, spolubojovník v podobe druhej generácie Focusu ST tiež. Celú noc pršalo, ale predpoveď hlási pekný jesenný deň. Počas pohodového presunu na miesto stretnutia skúmam pohľadom interiér. Ten je v podstate až na pár detailov bez zmeny oproti sériovému Golfu. Odvšadiaľ srší kvalita a dokonalé spracovanie. Kam len oko dovidí a ruka dosiahne, všade je to tak, ako od auta v tomto prevedení a cenovej hladine očakávate, je to očakávaná samozrejmosť a jeden z tromfov oproti konkurencií. Nebudeme si nič nahovárať, Astra OPC ani Focus ST v tomto meradle proste nestíhajú a Megane RS už vôbec nie. Doslova unesený som veľkým príplatkovým navigačným systémom Discover Pro s jeho 8" obrazovkou a podporou všetkých možných aj nemožných mediálnych vstupov. Odhliadnuc od prostredia, ktoré je prehľadne riešené, možností nastavenia a rôznych štatistík o vozidle, to najúžasnejšie je navigácia, resp. mapy. Grafika je absolútne úžasná, navigácia dynamická s automatickým približovaním a zobrazuje aj detaily ako okienka na hrade Červený Kameň, okolo ktorého sme išli. Po priblížení prstu k displeju sa ukáže ponukový list menu, ktorý inak nezavadzia a ušetril niekoľko gombíkov na strednom paneli. Detaily, ktoré robia rozdiely. Sedačky sú dostatočne široké s dobrým bočným vedením, posed veľmi dobrý, škoda len manuálneho nastavenia. Kárované retro čalúnenie, červené obšitie volantu a páky DSG prevodovky dotvárajú správnu atmosféru. Už spomínaný multifunkčný volant so strieborným logom GTI mňa osobne veľmi potešil, dobre sa drží, veľkosť aj hrúbka je ideálna a ovládače logicky usporiadané. V noci poteší pekné biele podsvietenie všetkých ovládačov a decentné červené lišty na dverách. Dosť však bolo interiéru, ktorý je síce dôležitý, ale pri GTI je podstatné niečo iné, a to jazda samotná. Keďže malo GTI príplatkové adaptívne tlmiče DCC, tak som počas presunu experimentoval s nastavením jazdného módu, na výber je Comfort, Normal, Sport, Eco a Individual. Eco som hneď vylúčil a neskúšal, neviem čo to v GTI vôbec robí. Taktiež neskutočne otravný systém štart-stop...hold, doba je zlá. Normal a Comfort sú v podstate totožné, akurát v Comfort je podvozok jemne plavnejší. Musím povedať, že v týchto režimoch ani neviete, že sedíte v športovo strihnutom aute. Nerovnosti žehlí skvele a aj keď stále cítite, po čom idete, je to veľmi príjemné vzhľadom na triedu a zmeranie. Režim Sport bol režim, ktorý som mal následne zapnutý celý čas. Podvozok stuhne, ale stále to nie je žiadny kostitras ani na hrboľatých slovenských cestách, do športového režimu sa prepne aj posilňovač riadenia a prevodovka DSG. Tú som si podľa potreby prehadzoval potom do „D", nech auto zbytočne nedrží vyššie otáčky. Po stretnutí sa na mieste určenia sme vyrazili na testovaciu trasu. Cez Bukovú, vojenský priestor, Senicu, Sobotište, Myjavu, Brezovú, Jablonicu, Rohožník a Pezinskú Babu späť do Bratislavy. Musím naozaj pochváliť inžinierov, ktorý ladili podvozok, pretože naozaj umne kombinuje dennú použiteľnosť so športovým vyžitím. Auto je stabilné za takmer všetkých okolností, na nerovnostiach neodskakuje, veľmi dlho je neutrálne a na hrane jemne nedotáčavé. Znervózniť ho dokázalo len naozaj prudké brzdenie z vysokej rýchlosti, ale nebolo to nič hrozné a spoľahlivo držalo smer. Na všetko dohliada dobre naladený stabilizačný systém, ktorého zásahy prichádzajú naozaj až keď je to potrebné, možno aj preto je opäť bez možnosti úplnej deaktivácie. S trakčnou kontrolou je to o niečo horšie, tá sa k slovu dostávala aj vzhľadom na opotrebovanejšie pneumatiky a vlhké cesty častejšie, avšak mechanický samosvorný diferenciál, ktorý sa dodáva vo verzí Performance sériovo, odvádza veľmi dobrú prácu a okrem výrazného potláčania nedotáčavosti tiež obmedzuje nepríjemné blikanie kontrolky trakcie na nezištné minimum. Riadenie je ostré, ale spätná väzba od kolies by mohla byť lepšia. Brzdy zaujmú na prvý pohľad. Sú väčšie a majú žiarivo červené brzdiče s nápisom GTI, znaky, podľa ktorých rozoznáte Performance od štandardného prevedenia. Dávkujú sa veľmi dobre a ešte lepšie brzdia. Tak ako by mal mať poriadny Hot Hach mechanický samosvorný diferenciál, tak musí mať aj silné a odolné brzdy. Tie v GTI nesklamali a to občasne hrali naozaj rôznymi farbami v sprievode s typickým pachom. Na okreskách aj pri náročnej jazde na brzdenie odolali a neuťahal som ich. Jazda by nebola jazdou bez poriadneho pohonného ústrojenstva, ktoré dosahuje nielen výkony, ale vytvára aj dôležitú atmosféru či už na palube, alebo pre okoloidúcich. GTI vo verzií Performance poháňa známy 2.0 TSI s výkonom zdvihnutým o 10 koní oproti štandardu na výsledných 230 koní. Maximálny výkon dosahuje v rozpätí 4700 - 6200 otáčok. Krútiaci moment rozumných 350 newtonmetrov rovnako ako v štandardnom GTI dosahuje medzi 1500 - 4600 otáčkami. Tieto parametre zaisťujú GTI veľmi slušný ťah prakticky vždy, keď stlačíte plyn. Nepreferujem nič nehovoriace porovnania „semafórového" zrýchlenia, avšak pri takto opticky aj výkonovo zameranom vozidle sa im určite nevyhnete. Potom vedzte, že z 0-100 km/h to má GTI za 6,4 sekundy. Proti väčšine bežných vozidiel to bude s prehľadom stačiť, proti vyššie spomenutým konkurentom až na Ford Focus ST, ktorý to má o 0,1 sekundy pomalšie, nie. Astra OPC aj Megane RS sú o 0,4 sekundy rýchlejšie. Pružnosť a bleskové reakcie DSG prevodovky som si pochvaľoval vo všetkých jej režimoch. Hlavne v športovom režime „S", prípadne pri manuálnom radení pádlami na volante, som si pri preradení vychutnával prskanie výfuku, a taktiež rovnako pri podraďovaní dávkovanie medziplynov. Keď už sme pri atmosfére a zážitku z jazdy, tak spolu s prskajúcim výfukom, posádku najviac stimuluje zvuk sania, avšak v iných režimoch ako Sport nebude sanie také presvedčivé, ale aspoň nebude pri dlhších cestách otravovať. Ukrátení nie sú ani diváci, navonok je prejav výfuku samozrejme hlasnejší ako v kabíne a aj sanie v sprievode pískajúceho turba dotvára efektnú kulisu. Na voľnobeh si však dokáže GTI kde kto pomýliť s dieslom GTD, kde jeho prejav vďaka variabilnému časovaniu nie je zrovna uchu lahodiaci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zameral som sa na to, prečo si ľudia autá ako GTI kupujú, preto nebudem spomínať priemerný objem batožinového priestoru a ani to, že má praktickú 5. dverovú karosériu. Potešia natáčacie bi-xenónové predné svetlomety s LED technológiou a prisvecovaním do zákruty, rovnako ako aj zadné LED svetlá, kvalitnú audio sústavu Dynaudio či panoramatické strešné okno. GTI by bolo GTI aj bez týchto vecí. Podstatné je, že som sa presvedčil o čom GTI naozaj je, preto som tento blog nazval dňom zúčtovania. Nebude najrýchlejšie a najzábavnejšie, na to tu máme Megane RS. Neohúri ani brutálnym ťahom a prejavom Astry OPC, ktorá je viac GT ako Hot Hatch. Focus ST pre mňa bohužiaľ znamená viac sklamania ako radosti a v tejto konkurencií proste neobstojí a bral som ho ako rýchle auto, ktoré môže vyceriť zuby a vie byť za istých okolností aj zábavné, keď je treba. A potom prišlo GTI...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

GTI je auto, ktoré ako povedal môj kamarát, dáte bez problémov priateľke na nákup. Dokáže skvele fungovať ako daily car, má kvalitný interiér a nezožerie vás na prevádzke. Priemerná spotreba po všetkých nástrahách a režimoch, ktoré som mu pripravil bola na úrovni 11,5 litra/100km a verím, že dlhodobo by to s prehľadom kleslo k reálnym 9 litrom. Pneumatiky stoja výrazne menej ako v prípade Astry OPC. Keď chcete, je GTI mávnutím prútika veľmi rýchle, dokonca svojim spôsobom vás bude aj baviť. Môžete rezať okresky a nahánať tie autá, ktoré sú tam viac doma. Pre mňa osobne, ak by do toho nevstupovala nadobúdacia cena konkrétneho zapožičaného prevedenia, je to dokonalý mix, a ako celok by som ho radil na prvé miesto. Nie je vo všetkom najlepšie, nemá povahu chuligána, ale stačilo by mu to na víťazstvo. Potom príde cena a všetko sa to pokazí...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zapožičaný Golf GTI Performance DSG vo faktoch:

Cenníková cena - 30.200 Eur

Niektoré položky príplatkovej výbavy:

oryx biela perleť - 1.024 Eur

18" disky Austin - 647 Eur

Adaptívne pruženie DCC - 958 Eur

Bezkľúčový prístup a štartovanie - 336 Eur

Natáčacie bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením s ostrekovačmi - 1.559 Eur

Panoramatické strešné okno - 952 Eur

Park Asist parkovacie senzory - 166 Eur

Navigačný systém Discover Pro - 1.816 Eur

Dynaudio Excite sound system - 616 Eur

Stmavené sklá od B-stĺpika - 313 Eur

Vonkajšie spätné zrkadlá sklápateľné s osvetlením okolia - 177 Eur

Winter paket - 512 Eur

Technické údaje:

Motor - prepĺňaný benzíový 4 valec s priamim vstrekovaním

Objem - 1984 cm3

Max. výkon - 230 k medzi 4.700-6.200 ot./min.

Max. krútiaci moment - 350 Nm medzi 1.500 - 4.600 ot./min.

Prevodovka - DSG 6 - stupňová

Pohotovostná hmotnosť - 1.402 kg

Max. rýchlosť - 248 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h - 6,4 s

Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom - 6,4 litra/100km

Malá fotogaléria TU

Ďakujem importérovi za bezplatné zapožičanie vozidla.

Majo Bielený

Majo Bielený

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autá a všetko s nimi spojené - to som ja :) Zoznam autorových rubrík:  Mégane Renaultsport 225TestyPredstavenieNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu