Prvý dojem - Renault Megane RS265

Autor: Majo Bielený | 4.9.2012 o 22:00 | (upravené 16.11.2012 o 20:38) Karma článku: 3,73 | Prečítané:  680x

Vozidlo mi bolo zapožičané za účelom vyskúšania bezplatne mojím kamarátom. Megane RS265. Aj vám sa rozbúcha srdce, keď to počujete?...mne áno. Veľa som o ňom čítal, videl aj počul no nič sa nevyrovná osobnej skúsenosti. Dnes som mal možnosť zoznámiť sa s TOP náradím od divízie Renault Sport a veľmi som sa tešil nakoľko aj zrejme úplne nezainteresovaný človek musí vedieť, že Megane RS je kráľ prednokoliek, ktorý drží rekord na legendárnom Nordschliefe - aktuálne 8:07:97. Paradoxne, dnes nebola príležitosť zamerať sa na jazdné vlastnosti v ostrom režime a tak som sa zameral teda na auto ako také a jeho každodennú využiteľnosť - čo si budeme nahovárať, Megane RS nie je čisto okruhové náradie a ten, kto si ho kúpi ho bude určite využívať aj v normálnom režime. Poďme teda na to.

Oficiálny rekod na NordschliefeOficiálny rekod na NordschliefeMajo Bielený

Odparkoval som svôjho tátoša na petržalskom sídlisku neďaleko Megane. Nebol problém ho v šedi priemerných áut bez fantázie nájsť, no nijak zvlášť pozornosť nebudil. Kým som čakal na kamoša nastal čas na obhliadku exteriéru. Čierna farba nejak nedá vyniknúť detailom, bočná silueta je vďaka malým oknám športová čo neskôr nakoniec nebudem určite hodnotiť kladne. Dizajn je veľmi subjektívna vec, ktorú hodnotiť všeobecne nemá význam. Mne osobne Megane RS pri akomkoľvek pohľade nespôsobuje erekciu, ale ani sa z neho nevyhádžem, proste ho beriem aký je. Všimol som si vďaka plastovým lemom dosť utopené kolesá v blatníkoch, čo sa mi k takémuto auto vôbec nehodí. Navyše, slepé akože odvetrania bŕzd pôsobia aspoň na mňa dosť divne. Auto malo obuté štandardné 18" disky, neviem či by 19" niečo vyriešili, ale asi skôr nie. Skôr však ako čierne disky si všimnete presvitajúce brzdy Brembo. Červené brzdiče a drážkované kotúče...zaiste by som mal teraz odpadnúť, no len sa pousmejem. Posledných 10 dní mi robila spoločnosť nová Astra OPC a proti nej sú brzdy ostrého Renaultu také...malé. Pohľad zozadu mi hneď padá na veľkú nálepku s obrysom okruhu a rekordom, ktorý som už spomenul vyššie. Keď si to odmyslím nemá ma až na centrálnu koncovku čo zaujať. Pozriem sa teda na ňu bližšie, kľaknem si na zem a čo nevidím...tá centrálna koncovka vlastne nie je centrálna. Tlmič je ako v sériových Renaultoch vľavo a do stredu smeruje akási trubka, ktorá nadväzuje na striebornú akožekoncovku v nárazníku. Hmm. Čo by mi ešte na hot hatch nemalo chýbať? Bodykit tu máme, kolesá máme, výfuk máme...krídlo! A kde je? No nie je. Lebo to, čo nesie Megane RS nad zadným oknom, rozhodne krídlom nazývať nemôžeme. Samozrejme, čakať barový pult ako v prípade Focusu RS je nezmysel, ale na dokreslenie siluety a charakteru vozida by určite prospelo.

Medzičasom sa dostavil kamoš, otvára kufor a čosi tam lašuje, tak nakuknem. Nebyť trošku obmedzujúceho vstupného otvoru by som aspoň na pohľad neveril, kde sa v tom aute taký kufor zobral. Šokovala ma hlavne hĺbka, dvojité dno a ešte aj rezervné koleso...neverím. Ako sa to tam zmestilo? Odpoveď je v opise exteriéru. Tlmič výfuku je štandardný a tak nezaberá toľko miesta v zadnej časti ako tomu je už v spomínanej Astre OPC alebo Fordu Focus ST druhej či tretej generácie. Chvíľu sa pokochám interiérom, ku ktorému sa vyjadrím neskôr a už sadáme smer benzínka. Ako správny hot hatch aj tu je Sauronove neúprosné oko či večné svetlo neoblomné...treba tankovať. Za volantom sedí kamoš, ja sa s autom a jazdou zoznamujem z miesta spolujazdca a zameriam sa teraz na jazdu. Vychádzame na Kutlíkovu a bratislavčanom známe esíčko smerom na Pajštúnsku a zaznamenávam prvú vec...nerovozitu. Auto hodilo zadkom do strany a prekvapilo to nielen mňa :) Nedá sa necítiť tvrdosť podvozku, rýchlosť je vnímaná podstatne lepšie ako napríklad v OPC, ktoré ju maskuje veľmi dobre. Po príchode na pumpu, natankovaní sa za volant usádzam ja. Stláčam tlačidlo START, radím jedna a...spojka je príjemná, nie vláčna, nie tuhá. Schádzam z mosta SNP na Einsteinovu smer Žilina a...nerovizita je späť a zažil som ju už aj ja za volantom. Zjavne nerovnosti a ich kombinácia s tvrdím podvozkom nie sú Meganu povôli. Pri najbližšej príležitosti vypínam ESP a prepínam sa tak do športového módu, to však neostane bez povšimnutia a tak som nútený opať zapnúť ESP no športový režim ostáva. Celkovo nebola možnosť ako som spomínal na začiatku auto poriadne vyskúšať a zistiť čo robí Megane RS265 výnimočným, no prepnutie do športového módu príjemne zbystrí reakcie plynového pedála, ktorý je nastavený na Extreme. Veľmi chválim. Mení sa aj zvuk a pre mňa nepochopiteľne auto začne aj na križovatke pri jemnom pridaní plynu prdieť do výfuku. Prepnem do normálneho režimu a nič. Prepnem späť do športového režimu a strieľa. Každopádne je to super a umocňuje to zážitok z jazdy. Volant sa celkom dobre drží a má príjemnú hrúbku venca aj veľkosť, riadenie je podľa mňa jedno z najlepších aké som pri prednokolkách mal možnosť vyskúšať. Napriek normálnej jazde prenáša k vodičovi dostatok informácii, posiľňovač je príjemne tuhý...chválim. Čo naopak nechválim je radenie. Je nepresné, prevodovka a celá mechanika vydáva podivné mechanické zvuky a môže to na vodiča pôsobiť kadejak, len nie pozitívne. Ja som to moc neriešil, proste je to francúz a to je jeho vlastnosť. Robiť závery o jazdných vlastnostiach, podvozku, motore, či zážitkoch nie je možné preto to ani robiť nebudem. Je dosť testov, ktoré sa zameriavajú práve na túto vlastnosť a riešia správanie Meganu na limite.

Ja sa povenujem teraz iným vlastnostiam, ktoré takmer v každom teste ostávajú nepovšimnuté alebo sú spomenuté len okrajovo pretože všetci sú uchvatení jazdnými vlastnosťami a zážitkami. Po jazde som odstavil auto a pustil sa do interiéru, skúmania a debaty s kamošom čo a ako funguje, nefunguje a podobne. Poďme teda na to pekne postupne. Otvorím dvere a prvé čo si všimnem sú sedačky a volant. Sedačky sú štandardné, nie príplatkové Recaro. Na pohľad vyzerá byť veľkosť a tvarovanie OK. Zaujali ma bočné airbagy aj v bočnici aj v ukotvení sedačky - nechápem. Po usadnutí do sedačky však niečo nie je v poriadku, bočné vedenie je vlažné a cítim tlak na lopatky. Po chytení bočného vedenia ostávam ako obarený...to si snáď robia srandu. Bočné vedenie, ktoré totálne zdeformujem 3 prstami? Pretlačím, vykrútim akokoľvek s ním manipulujem. Sedačky sú mäkké, úplne oničom a ostal som sklamaný, hneď sa mi vybavil pred očami Peugeot 208, ktorý som mal možnosť vyskúšať asi 2 mesiace dozadu. Naťahujem sa pre pás no rukou zavadím o opierku hlavy, ktorá vyletí hore. Wau. Koľko málo stačí...Keď som pri bezpečnostnom páse. Čakali by ste, že vo vrcholovom modeli, v aute za takmer 30 000 eur, budú nenastaviteľné-pevné bezpečnostné pásy? Ja nie. Sú v B-stĺpiku napevno a tak pokiaľ nie ste zrovna šablóna, podľa ktorej to auto robili, budete sa musieť zmieriť s občasným škrabaním či v horšom prípade škrtením pásu. Rozhodne nič príjemné. Taktiež vec, ktorú má snáď aj najlacnejšia Dácia je, že keď si odopínate pás, tak pracka sama vyskočí. Nikde som sa doteraz nestretol s inou možnosťou. Tu máte pocit, že ten mechanizmus je zrejme pokazený. Pracku musíte vytiahnuť vy, inak zbytočne stláčate tlačidlo. Ale inak pásy sú červené a pekne ladia s červeným obšitím a dekorom interiéru. Premosťujem k dekorom. Na palubnej doske sa stretávame s niekoľkými. Akožekarobón obtiahnutý červenou linkou s nápisom Renault Sport pred spolujazdcom sa do auta hodí a dokresľuje atmosféru, lakované čierne plasty sú síce náročnejšie na údržbu, ale tiež som s nimi v pohode. Rozhodne v pohode však nie som s tým, čo sa tvári ako výplň vo dverách. Čo to je? Mne to pripadá ako kombinácia koženky kríženej s umelým obrusom tváriacim sa tiež ako akožekarbón. No proste to je des! Nič, bude aj horšie. Mám teda pred sebou palubnú dosku, ktorej vrchná časť je s mäkčených plastov. Opať hodnotiť dizajn je obtiažne, mne subjektívne sa palubka ani budíky nejak extra nepáčia. Auto bolo vybavené RS monitorom, ktorý má niekoľko zobrazovacích režimov, v podstate chválim, niektoré veci sú veľmi zaujímavé, iné sa mi zdajú zbytočné lebo sledovať niektoré parametre počas jazdy je nezmysel. Celkovo chválim. Čo ale nechválim je ovládanie, spomalené reakcie, grafiku a celkovo veľkosť a prehľadnosť displeja. V taktomto aute si viem predstaviť hlavnú obrazovku vyriešenú úplne inak. Keď sme pri ovládaní, pri pohľade, skúmaní a stláčaní rádia si opäť hovorím, či si Renault robí srandu. Neviem si to predstaviť ovládať za jazdy. Klíma je kapitola sama o sebe. Riešenie tempomatu sa niekomu zdá normálne? Zapínanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti je pri ručnej brzde pri stredovej opierke, rýchlosť si už nastavujete na volante. Pri športovom aute ovládač ESP zašitý dole vľavo pod volantom...nepochopiteľné. Čo ma tu zarazilo najviac je praktická skúsenosť kamoša, kde pri zapnutom tempomate nie je možné aktivovať športový režim. Chápe to niekto?! Modelová situácia: Idem na svojom kráľovi hot hatchov po okreske tempomatových 100 km/h keď sa tu z nenazdajky za mnou objaví Astra OPC. Chcem sa s ním pohrať, chcem zapnúť športový režim, ktorý mi zmení mapu motora a budem ako tak s 265 koňami a výhodou menšej hmostnosti sa snažiť odolať útoku 280 koníkov. Aké prekvapenie nastane, keď to nejde? Musím najprv vypnúť pri stredovej opierke tempomat, následne našmátrať pod volantom tlačidlo ESP a postláčaním sa dostať na požadovaný režim. Okej, som ready...ale kde je OPC? Proste preč...a prečo? Pretože ako vodič OPC idem po okreskách na tempomate tiež 100 km/h, ktorý sa mi navyše nevypne pri stláčaní spojky a radení a akonáhle pred sebou uvidím Megane RS265 tak stlačím tlačítko OPC, ktoré v momente zmení odozvu na plyn, mapu, nastavenie tlmičov, posiľňovača, podradím a s pedálom na podlahe nechávam v smútku šmátrajúceho vodiča v Megane...Myslíte si, že pritiahnuté za vlasy? Ja nie. To je realita. Vrátim sa späť do interiéru, kde okrem žiadneho výhľadu dozadu si všimnete, že spracovanie plastov nad zadnými oknami a stĺpikoch je do plaču, zvlnené plasty, nedoliehajúce...brr...Dácia? Nie, auto za 30 000 eur. To, že kadečo buchoce niekde po aute dávam za vinu podvozku a cestám. Keď už totálne rozčarovaný sedím, obíjmam inak naozaj podarený volant, dumajúc nad tým, prečo v takomto aute je toľko nedotiahnutých vecí, lacných plastov a ovládačov rozmiestnených absolútne bez ergonómie si pri zaklonení hlavy všimte ladiaci čierny strop. Vravím si aspoň niečo, ďakujem! V tom si všimnete lampičky osvetlenia celé biele, asi kúpené na dealextreme za pár fufňov...no proste des. Vystupujem. Na záver dostávam ukážku nelogického bezkľúčového zamykania, ktoré nefunguje pokiaľ auto zamknete kľúčom aj toho ako sa auto samé len tak zamkne pri odchode od vozidla na vzdialenosť odhadom asi 4 metre. Ak by niekto sedel vo vnútri...bude to húkať :) Ako naozaj poslednú vec som si všimol veľmi veľký rozdiel vo vzdialenosti blatníkov od kolies vpredu a vzadu. Vpredu kľudne na kolese prenocuje menší túlavý pes, prípadne väčšia mačka.

Tak som sa tešil a taký sklamaný odchádzam. Nečakal som toľko nedostatkov a nedotiahnutých vecí, to nie. Verím, že Megane RS je famózna, najrýchlejšia prednokolka na svete, drží rekord na Nordschliefe, má skvelý podvozok, úžasne sa ovláda...verím tomu. No nemslým si, že hot hatch by mal byť len o tom. Megane RS nie je žiadne okruhové náradie, stále je to hatchback a preto by mal spĺňať aj iné kritériá ako byť najrýchlejší na okruhu či okreskách...Mňa Megane RS sklamal a cenníkových 28 990 eur v základe by som zaň nedal, hoci ponúkne určite veľa zážitku so samosvorom a skvelým podvozkom, hoc v zúfalých sedačkách...

Každopádne sa veľmi teším na možnosť poriadne ho vyšticovať za kotlety a niečo málo mu za tú radosť z jazdy odpustiť...snáď nesklame.

Fotogaléria bola zhotovená mobilom, za kvalitu sa vopred ospravedlňujem, za účelom ukážky niektorých nedostatkov, oficálnych fotiek sú na internete tony. Ďakujem za pochopenie.

https://plus.google.com/u/0/photos/106336398200580213496/albums/5784398860120613153

Vozidlo mi bolo zapožičané za účelom vyskúšania bezplatne mojím kamarátom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Chceli ho odstrániť, jeho imidžu uškodil Gučík. Kto je Maroš Žilinka?

Za generálneho prokurátora ho musí vymenovať prezidentka.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vráti generálnej prokuratúre dôstojnosť?

Maroš Žilinka už nebude môcť úrad len tak udržiavať.


Už ste čítali?