Kia Cee´d - Silný hráč

Autor: Majo Bielený | 28.6.2012 o 0:00 | Karma článku: 3,46 | Prečítané:  1316x

Cee´d. Kia Cee´d. Asi takto sebavedome po vzore agenta 007 by sa mohla predstavovať nová generácia kórejského výrobcu všade tam, kam zavíta. Dynamický a pútavý exteriér v kombinácií s ergonomicky dokonalým a kvalitným interiérom sú silnou zbraňou a tak som nezaváhal ani na sekundu pri ponuke vyskúšať si na týždeň túto relatívnu novinku na našom trhu.

Dynamický dizajn a krásna farba vedia zaujať.Dynamický dizajn a krásna farba vedia zaujať.Majo Bielený

Prvý dojem

Cestou do showroomu som prechádzal po parkovisku okolo štyroch nových Cee´d-iek a pri pohľade na ne som si hovoril, že snáď tá moja nebude polepená reklamou a snáď to bude táto krásna hnedá, ktorá ma hneď upútala. Nebudem zdržovať, áno...bola to tá hnedá, presnejšie Sand track, farba, ktorá urobila už z inak veľmi zaujímavého auta niečo priam dokonalé. Na slnku, v tieni, v tme, kdekoľvek má tá farba niečo do seba. Po prevzatí a nastúpení do vozidla ma zarazila druhá vec a to výbava. Čakal som slušný stred a o to viac ma prekvapilo, že toto auto má až na 3 položky z príplatkovej výbavy a automatickú prevodovku všetko. Skvelé. Takže s čím to mám vlastne do činenia? Prevzal som si Kiu Cee´d 1.6 CRDi vo výbave TX s doplnkovou výbavou, v krásnej farbe a tešil som sa na nastávajúci týždeň. Prvý dojem bol úžasný a odchádzal som nadšený.

Vzájomné zoznamovanie

Po usadnutí za volant a zatvorení dverí ma privítala na stredovom TFT displeji pekná grafika auta s nápisom "welcome", po stlačení štartovacieho tlačidla ma kompletne elektricky nastaviteľná sedačka prisunula k volantu,  zaradil 1 a vyrazil smer mestská džungľa. Úvod ako hrom. Počas jazdy som sa začal postupne zoznamovať s čím mám dočinenia. Pre niekoho možno volant po prvom pohľade vyzerá odstrašujúco, ale zvyknúť mi na všetky ovládače trvalo ani nie 10 minút. Celkovo je na príjemnom a dobre tvarovanom koženom volante 14 tlačidiel a nachádza sa na ňom všetko potrebné aby ste počas jazdy nemuseli každú chvíľu skladať ruky z volantu. V ľavej časti zhora sa nachádza ovládanie rádia a v dolnej časti tlačidlo hlasového ovládania a taktiež tlačidlá handsfree. V pravej časti zhora je ovládanie tempomatu, nastavenia tuhosti posiľňovača a v dolnej časti 3 tlačidlá palubného počítača. Všetky ovládače sú ľahko ovládateľné prstami bez zloženia rúk z volantu, tlačidlá majú príjemný odpor a celkovo už z volantu máte pocit kvality. Osobne ma veľmi potešila možnosť jednoducho a rýchlo si nastaviť odpor posiľňovača riadenia v troch režimoch Normal, Comfort a Sport. Po chvíľke skúšania som nechal Sport, ten mi vyhoval najviac. Palubné prístroje sa skladajú z dvoch ručičkových po stranách, vľavo otáčkomer a vpravo ukazovateľ stavu paliva. V strede medzi nimi je umiestnený veľký TFT displej s veľmi peknou grafikou a čitateľnosťou, ktorý poskytuje pomocou palubného počítača prehľad o všetkom potrebnom aj nepotrebnom. Tu ma zaujalo grafické znázornenie aktuálnej spotreby a taktiež dostatočná možnosť individualizácie v nastaveniach palubného počítača okrem iného aj veľkosť čísiel tachometra. Také zbytočnosti, ktoré vedia potešiť. Následne mi padol pohľad na stredovú konzolu kde dominuje vstavaná navigácia so 7" dotykovým dispejom. Obsluha je jednoduchá a intuitívna, nemal som problém s ničím bez zdĺhavého študovania inak pomerne hrubého návodu k vozidlu. Celkovo sú v stredovej časti tri displeje. Jeden veľký farebný už spomínanej navigácie a dva monochromatické s efektným červeným podsvietením, jeden patrí klimatizácií a jeden na vrchu palubnej dosky informuje o teplote, čase, dátume obsadení vozidla atď. Podsvietenie interiéru nadväzuje na displeje a je pekné červené. Potešila účinná a ľahko nastaviteľná dvojzónová klimatizácia a asi najpodstatnejšia vec v týchto horúčavách bola, že napriek najvyššej výbave a doplnkom auto malo textilné sedačky a nie kožené, na ktorých by som sa asi uvaril. Interiér pôsobí veľmi kvalitným dojmom a skvelým spracovaním, štruktúrované mäkčené plasty pôsobia hodnotne. Hovorím si, sedím ja vôbec v Kii? Kam sa pozriem tam vidím dokonalosť či už v spracovaní či v ergonómií, ktorá je veľmi silnou stránkou tohto vozidla. Prvá jazda ubehla pri tomto poznávaní ako voda a vlastne som z nej nič nemal, lebo som skúmal čo máme naložené na palube. Pri parkovaní potešili predné a zadné parkovacie senzory, ktoré dopĺňala parkovacia kamera, ktorá sa premieta na displej navigácie, parkovanie mi robilo radosť a to som ešte nevyskúšal parkovacieho asistenta, ktorý to v prípade potreby zapichne za mňa. Pri vypnutí motora naskočí opäť grafika auta s nápisom "goodbye"  a po otvorení dverí vás sedačka pekne odsunie od volantu. Praktické.

Jazda

Ako jazdí nová Kia Cee´d? Musím priznať, že toto bola v mojej hlave tá najdôležitejšia otázka. Dizajn podľa môjho gusta, skvelá výbava, vynikajúci prvý dojem...nepokazí si to Kia jazdnými vlastnosťami či pocitom z jazdy? Uvidíme.

Prvá vec, ktorú si na tomto aute hneď všimnete je, že je komfortné. Mäkkšie naladený podvozok absolútne skvele filtruje nerovnosti a prejazd napr. električkových kolají či rozmlátených ciest nášho hlavného mesta už nie je utrpenie. Je pravda, že zadná náprava trošku zneistela pri rýchlejšom prejazde priečnych nerovností a tým, že vozidlo je mäkkšie, tak tento efekt zavrtenia či znervóznenia zadku bol väčší, ale ani to nepokazilo dojem z perfektne odladeného podvozoku pre každodenné použitie. Musím priznať, že som si ho užíval, nakoľko moje súkromné auto slovo komfort neuznáva a preto mi každodenné cestovanie do práce a vlastne všade bolo doslova príjemné. Taktiež jazda mimo mesto po okreskách či po diaľnici je bezproblémová, auto drží stopu suverénne a na to na čo je určené je odladené skvele. Nebol by som to však ja keby som nevyskúšal ako sa toto dá sa povedať rodinné auto resp. výhľadovo fleetové auto bude správať, pokiaľ sa k nemu budete správať trošku hrubšie. No...na test zdatnosti som si zvolil dôverne známu Pezinskú Babu. V prvom rade tu musím povedať, že dojem určite na mňa neurobili pneumatiky v rozmere 205/55 R16, ktoré síce bojovali s váhou a nedotáčavosťou auta, ale kvôli vysokej a mäkkej bočnici sa tak či tak poddali. Rýchlejšie prejazdy série ľavo a pravo točivých zákrut dokázali auto takpovediac rozhúpať, ale nebolo to nič tragické. Ako problém som už videl dosť výrazné nakláňanie pri prudkej zmene smeru kde sa auto doslova prevalilo na bok a miestami som mal pocit, že sa mi karoséria oddelí od podvozku. Taktiež už spomínaná nedotáčavosť a neschopnosť sériovo montovaných pneumatík Hankook vysporiadať sa s väčším preťažením pri prudšom nájazde, brzdení, nasledovnom bočení a zrýchlovaní s pôsobiacimi silami mi nedávali veľa šancí užiť si to. Určite krokom vpred a moja voľba číslo jedna by bola priplatiť si za 17" disky s pneumatikami 225/45, ktoré by výrazne pomohli správaniu v záťaži a vzhľadom na naladenie podvozku by určite nejak extra neuškodili komfortu. Posledný a najvýraznejší bod čo sa týka ostrejšej jazdy je, že v aute vlastne necítite nič. Volant je ako partizán, ktorý vám nič nepovie, nemáte žiadnu spätnú väzbu od kolies. To je u mňa veľké mínus, pretože práve na tomto si najviac zakladám, potrebujem dostávať informácie od kolies, potrebujem tu jazdu cítiť. Tu sa niečo také nekoná. Celkovo si ja potrpím na dojem z riadenia vozidla, ale chápem, že je kopec užívateľov, ktorý podobné veci neriešia. Má to volant a to je hlavné. Aby som teda uzavrel tému podvozok a jazdné vlastnosti, Kia na mňa urobila veľký dojem čo sa týka komfortu a denného využitia vozidla. Jazda je veľmi príjemná avšak pre tých, ktorý občas radi podložia nejaké to polienko pod kotlík a chcú si dopriať rýchlejšie zvezenie s nejakým zážitkom, tí budú zaiste sklamaní a budú sa musieť obzrieť k etalónu triedy v tomto smere - k Fordu Focus.

Motor pod kapotou je spomínaná 1.6 CRDi s papierovo zaujímavým výkonom 128 koní pri 4000 otáčkach za minútu a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm v rozmedzí 1900 - 2750 otáčok. Doteraz som nemal možnosť vyskúšať ho preto som sa celkom tešil. Prvý dojem z motoru bol pozitívny, po naštartovaní motor tíško rapotal a v kabíne ho doslova nebolo počuť. Taktiež kultúra chodu ma prekvapila, žiadne vibrácie prenášané do kabíny či radiacej páky...nič. Wow. Počas týždňa jazdenia som absolvoval 459 kilometrov vo všetkých režimoch. Prejav motora vzhľadom na papierové hodnoty bol pre mňa sklamaním. Určite za to môže aj vyššia pohotovostná hmotnosť ale neviem či to je tým "zeleným" naladením, ale to auto sa mi zdalo v najčastejšie používaných otáčkach proste mŕtve. Na jednej strane vás nabáda elektronika preradiť už pri 1500 otáčkach na vyšší stupeň, na druhú stranu som si všimol, že motor má v týchto otáčkach pomerne vysokú spotrebu vzhľadom na to, aký výkon vám ponúka či teda skôr neponúka. Nepochopil som to počas celého týždňa ako s týmto autom jazdiť aby auto malo aj trošku dynamiku a aj spotreba bola adekvátna. Zaiste vplyv na spotrebu malo aj to, že auto bolo nové a malo nabehané niečo málo cez 2700km keď som ho preberal, ale aj tak. Reakcia na plyn takmer žiadna alebo poriadne tupá. Pridám a mám pocit, že sa ma auto pýta či naozaj chcem pridať a keď po chvíli vidí, že si to nerozmyslím, tak začne pozvoľne dávkovať výkon len aby tie emisie neboli preboha vysoké. No neviem, toto nie je pre mňa. Pri normálnej jazde v meste pri snahe dodržiavať rady elektroniky a radiť keď mi doporučuje sa mi spotreba pohybovala od 6,8 do 10,5 litra v závislosti či som bol v zápche a plúžil som sa alebo bol prejazd relatívne pokojný. Určite by motoru prospel v meste systém štat-stop, ktorý síce nemám veľmi v láske, ale v meste by nejaké to deci určite dokázal ušporiť. Kia ho dodáva za príplatok. Hovorím si fajn, mám zapnutú klímu, mesto...určite to klesne keď pôjdem mimo mesto. Hmm. Mimo mesto po okreskách opäť normálna jazda v medziach zákona a spotreba prekvapivých 6 litrov. Prekvapivých v negatívnom zmysle. Tu už som začal pochybovať o výhode naftového motora a utvrdila ma aj cesta po diaľnici na tempomatových 130 km/h, kde mi taktiež spotreba kolísala medzi 5,9 a 6 litrami na 100. Vravím si teda, keď nie je ťah a spotreba silnou stránkou tohto motora, tak čo potom? Prečo by som si ho mal kúpiť a priplatiť navyše oproti 1.6GDI? Tú som síce nejazdil, ale neverím, že by bola výrazne horšia v spotrebe a v prejave už vôbec. Na už spomínanej Pezinskej Babe som motoru doprial jazdu mimo medze odporúčaného radenia elektroniky, no ani tu ma to neoslnilo. Treba uznať, že motor má pekný priebeh, kde necítiť žiadny kopanec ani lámanie väzov, ale na druhú stranu neprichádza ani žiadna gradácia a motor doslova umre po prekročení 4000 otáčok. Neviem no. Motor ma výkonovo aj spotrebou sklamal hoci jeho príjemný kultivovaný prejav mi imponoval. Zhrnuté, počas 459 kilometrov, ktoré som za týždeň najazdil vo všetkých režimoch mi vyšla po dotankovaní do plna kombinovaná spotreba alarmujúcich 7,7 litra/100km. Nebudem prehánať keď napíšem, že som skoro odpadol z tej cifry. Určite som nečakal výrobcom udávaných, absolútne nereálnych 4,1 litra/100km, ale 7,7 je už silná káva. Motor inak dokonale korešponduje s naladením podvozku a pre normálnu pokojnú jazdu je dostačujúci. Radenie je presné, príjemné, hlavica sa dobre drží v ruke. Tu naozaj niet čo vyčítať.

Priestorovo je na tom Cee´d vynikajúco. Pri nastúpení máte pocit vzdušnosti, dostatok priestoru vo všetkých smeroch vpredu aj vzadu. Polohu za volantom si nájdete veľmi rýchlo. Toto je dosť silná stránka Kie, priestorovo je na tom naozaj veľmi dobre. Odkladacích priestorov je dostatok, nebol problém uložiť malý energetický nápoj ani 1,5 litrovú fľašu, peňaženku, mobil...všetko bolo tak, ako má v aute tejto triedy a zamerania byť. Kufor ponúka objem 380 litrov, praktické dvojité dno na menšie veci, 12V zásuvku, niekoľko ušiek na zavesenie tašiek. Po praktickej stránke snáď ani nie je vozidlu čo vytknúť.

Výbava a čo za to

Cee´d bol v najvyššej výbave TX, ktorá naozaj obsahuje už všetko potrebné a aj menej potrebné. V kombinácií s motorom 1.6 CRDi štartuje na cene 21.090 eur. Zo štandardnej výbavy vypichnem snáď to najzaujímavejšie ako kompletný bezpečnostný program s airbagmi, ABS, BAS, ESS, ESC, HAC, VSM...zaujímavé skratky...ešte im tak rozumieť. V skratke má to všetko potrebné cez stabilizačný program, brzdové asistenty až po asistenta rozjazdu do kopca. Ďalej je sériovo napríklad TPMS, čo je kontrola tlaku v pneumatikách, LED kombinované svetlá, svetelný a dažďový senzor, vyhrievané predné sedačky a volant, dvojzónová klimatizácia atď. Je toho naozaj veľa. Toto vozidlo malo aj príplatkové položky a to napríklad adaptívne xenónové svetlomety za 750 eur, asistent pre kontrolu opustenia jazdného pruhu za 350 eur, parkovací asistent pre pozdĺžne parkovanie za taktiež 350 eur, bezkľúčový prístup "smart key" za 490 eur či balík Navi s parkovacou kamerou v hodnote 1090 eur. K tomu všetkému si pripočítajme príplatok za farbu 430 eur a sme na cenníkovej sume slušných 24.550 eur. Veľa? Ja si myslím, že je to primerané tomu, čo vám Kia za tú cenu dá. Navyše ak rátam, že to je cenníková cena, nový model...určite to v konečnom dôsledku pôjde aj nižšie. Ak by sa vám ešte málilo, tak si môžete priplatiť za už spomenuté disky s pneumatikami v rozmere 225/45 R17 330 eur, panoramatické okno 900 eur alebo systém štart-stop označovaný ako ISG 300 eur. Keď sa pozriem lepšie na tú výbavu, tak mám pocit, že auto ktoré som mal snáď ani nie je v nižšej strednej triede, hold vývoj nezastavíme...a asi ani nechceme :)

Zhrnutie

Kia ma celkovo veľmi prekvapila - pozitívne. Ako celok je Cee´d veľmi zaujímavé auto, ktoré už snáď ani nie je kórejské. Sála z neho sebavedomie, dokonalosť a dravosť. Je to zdatný konkurent špičke vo svojej triede a myslím si, že to bude veľmi úspešný model. Všade kam som prišiel som okamžite zaujal pozornosť a reakcie boli len pozitívne...až kým som nepovedal cenu. Tak ale to je daň za výbavu a novinku na trhu. Musím uznať, že som si na ňu za týždeň už aj zvykol napriek niektorým nedostatkom a vedel by som si ho predstaviť ako daily car a mať popri ňom svoju malú strelu pre zábavu, to by bola skvelá kombinácia. Určite by som si tam vedel predstaviť ešte silnejší benzínový turbomotor a silnejší naftový motor, prípadne nejaké vrcholné prevedenie v šýle OPC, GTI, ST a podobne tak, ako ponúka konkurencia. Aby som len nechválil, osobne mi prekážalo, že napriek kompletne elektricky vybavenému autu sa okná automaticky nezavreli pri zamknutí vozidla a taktiež, že ani v najvyššej výbave nie sú parkovacie senzory vo farbe. To je detail, ktorý zvlášť pri svetlejších farbách zamrzí a kazí dojem.

Krátka fotogaléria

https://plus.google.com/u/0/photos/106336398200580213496/albums/5756607764797269969

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Ľudia sa postavili developerovi. Nechcú ďalšie obchody

Pred 15 rokmi ľudia tlieskali nákupným centrám. Dnes už nie, tvrdí investor.


Už ste čítali?